Tampereen Sävelen tämänvuotisen visuaalisen ilmeen takana on digitoimisto Sometek, joka hyödynsi kuvitusten suunnittelussa tekoälyä. Ilme on herättänyt runsaasti ihastusta, joten pyysimme Sometekin suunnittelijaa Ilkka Olander kertomaan, miten idea sadunomaisesta kuvituksesta syntyi ja sai lopullisen muotonsa.
Tekoäly kuvitustyökaluna
Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisen vuoden aikana, ja siitä on tullut voimakas työkalu kuvittajan arsenaaliin. Näen, että tekoälyn kehitys tulee vaikuttamaan merkittävästi koko alaan ja haluan olla pioneeri sen hyödyntämisessä. Olen pitkään ollut kiinnostunut generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksista suunnittelutyökaluna. Jo 2012 Aalto Yliopiston medialaboratorioon tekemäni lopputyö ”Muistin kerrostumia” oli generatiivinen taideteos.
Festivaalikohtainen ilmeen uudistaminen
Vuodesta 2019 olen suunnitellut Tampereen Musiikkijuhlien festivaaliperheen (Tampere Jazz Happening, Tampere Biennale, Tampereen Sävel) sivustot. Tampereen Musiikkijuhlat on monella tapaa kiinnostava asiakas, sillä jokainen festivaali kaipaa visuaalista uusiutumista, jotta se ansaitsee ihmisten huomion yhä uudelleen. Samalla tarvitaan pysyviä ankkurielementtejä, joilla pysyä tunnistettavana. Kuvituksen jatkuva uudistaminen ei ole ollut mahdollista aiemmin, sillä se olisi vaatinut huomattavasti isompaa työmäärää.
Tekoälyä visualisoinnin eri vaiheissa hyödyntämällä suunnittelin Tampereen Sävelelle brändinmukaisen festivaalikohtaisen kuvapankin, jota käytetään paitsi sivujen kuvituksessa, myös ulkomainonnassa ja sosiaalisessa mediassa. Kuvitus lähti liikkeelle Sävelen kesäisestä, iloisesta ydinluonteesta ja toiminnanjohtaja Minnakaisa Kuivalaisen ideasta hyödyntää ilmeen luomisessa Tampereen mainetta järvien keskellä sijaitsevana kaupunkina. Vuoden teemaväriksi valitsimme raikkaan sinisen, ja valinta heijastui myös kuvituksiin.
Musiikin poeettiset ulottuvuudet
Halusin kokeilla rohkeasti mielikuvituksekasta ja naivistista kuvituslinjaa, jossa musiikin poeettiset ulottuvuudet – tunnelmat, sointivärit ja sanaton ilmaisu – pääsevät valloilleen. Kuvituksissa kuorot ja erilaiset eläinhahmot laulavat järven keskellä, kesäisessä luonnossa, taivaalla ja kaupungin katoilla. Esiintymislavat valtaa kasvillisuus, aallot vyöryvät majesteetillisesti kuin kuoroteoksen huippukohdassa, musiikillinen mielikuvitus virtaa nuottipapereista taivaisiin. Näen, että musiikin ilmaisuvoima on loputon ja visuaalisuus sen ympärillä voi olla niin paljon enemmän kuin arkirealistista kuorojen näyttämistä lavoilla.
Tampereen Musiikkijuhlat on jo vuosia pyrkinyt suunnitelmallisesti kehittämään tapahtumiensa yhdenvertaisuutta, ja siksi kuvituksen haluttiin heijastavan myös kulttuurista moninaisuutta. Kuvien fantasiamaailmassa seikkaileekin moninaisia hahmoja – niin erinäköisiä ihmishahmoja kuin erilaisia eläimiäkin. Vastapainoksi reaalimaailmaa kuvituksiin tuo, että osassa kuvista referenssinä käytettiin vuoden 2019 festivaalin oikeita valokuvia. Nekin saivat kuitenkin fantasiakäsittelyn.
Toki kaikki ei voi olla fantasiaa, ja myös valokuvia tarvitaan. Uuden kuvituksen rooliksi määriteltiin olla festivaalin markkinoinnin mielikuvallinen kärki, jolla luodaan vuoden 2023 festivaalin tunnelma. Käytännössä uusi kuvamaailma näkyy sivujen pääkuvituksina sekä selkeissä kuvituskuvapaikoissa.
Tekoäly muuttaa kuvittamista
Nyt kun kuvituksen tyyli ja teemat ovat löytyneet, voin myös suunnitella aiheesta hyvin nopealla aikataululla lisää visualisointeja, mikä ei ole ollut ennen mahdollista. Kaupallisiin kuvapankkeihin ei tarvitse turvautua, vaikka aikataulu olisi tiukka. Kuvituksen laatu ja omaperäisyys nousee näin uudelle tasolle.
Luovan tekoälyn hallitseminen vaatii ammattilaisen osaamista ja näkemystä. Jos sillä haluaa oikeasti nostaa brändikuvituksen uudelle tasolle, ei voi tyytyä ensimmäisiin tuloksiin, jotka ovat välttämättä geneerisiä. Laadukas ja johdonmukainen visuaalisen linjan mukainen kuvamaailma vaatii huolellista konseptointia, pohdittua visualisointiprosessia, näkemystä, tyylituntemusta, kuvien jatkojalostamista, edistynyttä kuvankäsittelyä, tekoälyn toiminnan teknistä ymmärrystä ja testausta. Tekoälyn avulla saan nopeasti rakennettua hakemiani kuvituselementtejä ja testattua monenlaisia visuaalisia ideoita, mutta työstän lopulliset kuvitukset aina käsityönä kuvankäsittelyohjelmilla valmiiksi. Kyseessä on siis suunnittelijan tiiviisti hallitsema apuväline, ei mikään automaatio, jolle voisi antaa ohjat ja alkaa keittämään kahvia.
Oikein käytettynä kyseessä on uusi voimakas työkalu, jonka avulla kaiken viestinnän visuaalinen taso tulee nousemaan ja muuttamaan syvällisesti koko alaa. Haluan olla tässä muutoksen eturintamassa.
Tekstin kirjoitti Sometekin suunnittelija Ilkka Olander. Lue lisää tekoälyn hyödyntämisestä kuvittamisessa täältä.